Taloyhtiömme autotallin edustalla tehdään lähes päivittäin mopojen korjausta, josta aiheutuu pihallemme ääni- ja hajuhaittoja. Taloyhtiön pj. on ilmoittanut minulle, että pojat saavat touhuta mitä haluavat, kunhan melu loppuu klo 22. Toteutuuko osakkaiden välinen yhdenvertaisuus, koska vain minä asun aivan autotallin vieressä ja minun pihaani kotirauhan häirintä kohdistuu. Olen itse rakentanut autotallin ja pihani väliin näkösuojaksi puuaidan, mutta se estä haju- ja meluhaittoja. Mopojen pärinä kuuluu myös asuntooni sisälle häiritsevästi.
Olen neuvoton, mitä voin enää tehdä kotirauhani hyväksi?
Moikka! Mopojen korjaaminen on sinänsä nuorille kyllä hieno ja hyödyllinenkin harrastus. Pysyvät poissa “pahanteosta”. Harrastamisen paikka ja tapa pitäisi kuitenkin järjestää niin, ettei siitä aiheudu päivittäin melua ja pakokaasun hajua. Tavoitteena ei tarvitse olla harrastuksen kieltäminen kokonaan, vaan sellaisen paikan ja pelisääntöjen löytäminen, joilla nuoret voivat edelleen harrastaa ja sinä saat nauttia kodistasi ja pihastasi ilman melu- ja hajuhaittaa.
Voisiko käytännöllinen kompromissi olla, että varsinaista korjaamista saa jatkaa, mutta mopojen käynnistäminen, kaasuttelu ja pidempi koekäyttö kielletään autotallin edustalla. Koekäytöt tehtäisiin muussa paikassa kauempana asunnoista. Ellei pihalta löydy tähän sopivaa paikkaa, nuorille voisi selvittää kunnan nuorisopalvelujen tai paikallisen yhdistyksen mopotallia tai muuta harrastetilaa. 
Suosittelen siis itse tässä ehkä sitä, että lähestyt itse mopopoikia kiinnostuneesti. Kyselet mitä touhuavat jne. tutustut hieman. Sitten voit kertoa että lähtökohtaisesti hienoa että tekevät tällaista harrastetoimintaa, mutta kerrot samalla omasta melu ja hajuhaitasta ja voisitte esim. yhdessä etsiä pihasta kauempaa tähän sopivampaa paikkaa? Uskon, että tällaisella lähestymisellä pääsisi parhaaseen lopputulokseen nuorien kanssa. Voit saada jopa uusia ystäviä